Kan ChatGPT consumenten helpen betere beslissingen te nemen?

ChatGPT is begonnen met versie 3.0 en heeft regelmatig updates en releases uitgebracht. Het verandert de manier waarop consumenten zich gedragen, niet in de laatste plaats als het gaat om winkelen.

Inhoudsopgave

ChatGPT

Hoe ChatGPT consumenten helpt betere aankoopbeslissingen te nemen

ChatGPT heeft de afgelopen maanden aan populariteit gewonnen dankzij zijn onderzoeksmogelijkheden. Uit een onderzoek van CBS bleek dat ChatGPT binnen twee maanden 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bereikte, waarmee het de meeste sociale mediaplatforms versloeg. Het is het gesprek van de dag op het internet omdat het een krachtig hulpmiddel is voor het genereren van mensachtige tekst, afhankelijk van de input die het ontvangt.

Toegang via een HTML-5 browser maakt het gemakkelijk, snel en efficiënt voor de meeste internetgebruikers. Als je een smartphone kunt gebruiken, kun je ChatGPT zeker gebruiken. Vandaag de dag gebruiken steeds meer mensen het om aankoopbeslissingen te nemen, waardoor de populariteit nog verder toeneemt. Maar wat is ChatGPT en hoe kunnen consumenten er hun voordeel mee doen?

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een onderzoekstool die gestaag is gegroeid in populariteit sinds de lancering in november 2022. De reis begon echter in 2015 toen OpenAI aan het licht kwam als een onderzoeksbedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf werd opgericht door een groep ondernemers en onderzoekers, met namen op de lijst waaronder Sam Altman. Andere investeerders op de lijst zijn onder andere Microsoft en Sequoia Capital.

Hoe werkt ChatGPT?

Als je veel mensen vraagt naar ChatGPT, zullen de meesten je vertellen dat er alleen een prompt nodig is om gegevens uit te voeren. ChatGPT werkt via zijn Generative Pre-trained Transformer of GPT. De GPT gebruikt speciale algoritmes om patronen te identificeren in gegevensreeksen om je het meest waarschijnlijke antwoord te geven.

ChatGPT draaide oorspronkelijk op het GPT-3-model, maar is sindsdien overgeschakeld op GPT-3.5 en GPT-4. De versie 3.5 is gratis en bevat een verfijningsproces voor het algoritme. ChatGPT Plus gebruikt daarentegen de GPT-4-versie, die sneller is en internetplug-ins gebruikt. Hierdoor kan het complexere taken aan, zoals het beschrijven van foto’s, het genereren van bijschriften en het geven van meer gedetailleerde antwoorden.

Onnauwkeurigheden vermijden wanneer je Chat GPT gebruikt

ChatGPT is sterk afhankelijk van je vermogen om de juiste prompt te gebruiken en accurate details te geven. Als een gebruiker vage informatie invoert, zullen de resultaten waarschijnlijk minder efficiënt zijn dan iemand die heeft begrepen hoe hij het systeem moet vragen. Hoewel het geweldig is om beleefd te zijn bij het invoeren van prompts, krijg je altijd de beste resultaten door opdrachten te geven aan ChatGPT.

Hoe beïnvloedt ChatGPT de besluitvorming van de consument?

Nu je weet hoe ChatGPT werkt, vraag je je waarschijnlijk af ‘hoe verandert het consumentenpatronen en -gedrag? Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten ChatGPT gebruiken voor onderzoek, vooral bij het doen van aankopen. Ze raadplegen de tool eerst om inzicht te krijgen voordat ze aan hun shopping spree beginnen. Hoe gebeurt dit? Lees verder om erachter te komen!

Maak een productvergelijking

Vergelijking speelt een cruciale rol in de aankoopbeslissing. Een consument moet eerst de beschikbare producten van verschillende merken onderzoeken en vergelijken. Hierbij kan worden gekeken naar kleur, prijs, functionaliteit, effectiviteit en persoonlijke voorkeuren.

Als een consument bijvoorbeeld een schoen wil kopen, zal hij rekening houden met comfort, prijs, extra functies en demping. Als ze twee of drie opties hebben, zullen ze zich beperken tot die kenmerken. Met de ChatGPT-tool kunnen ze gewoon een vraag intypen en vragen om een vergelijking van de drie merken schoenen die ze overwegen.

Door de juiste prompts te gebruiken, voorziet het systeem hen van de informatie die ze nodig hebben om een beslissing te nemen. Enkele van de details die een consument in ChatGPT moet invoeren voor betere prestaties zijn het soort ondergrond waarop ze de schoenen zullen gebruiken, hun gewenste comfortniveau, de extra functies die ze willen en hoe vaak ze hardlopen.

Met deze informatie kan ChatGPT je een uitsplitsing geven van waar elke schoen goed voor is en de beste optie voor jou op basis van je selectie. Al deze informatie maakt het gemakkelijker om een aankoopbeslissing te nemen.

Deskundig advies

ChatGPT werkt door informatie uit verschillende bronnen samen te voegen tot samenhangende antwoorden die relevant zijn voor het onderwerp van je voorkeur. Deze antwoorden simuleren die van een deskundig mens. Omdat het een natuurlijke taaltool is, is de informatie die een consument ontvangt gemakkelijk te begrijpen.

Als je als consument op zoek bent naar deskundig advies, is de kans groot dat je door tonnen artikelen op je zoekmachine moet zoeken. Dit kan tijdrovend en vermoeiend zijn.

Voor betere resultaten moet je ChatGPT vragen om als expert op te treden. In dit voorbeeld wil een consument weten hoe hij snel een verzwikte enkel kan genezen. De beste aanpak zou zijn om ChatGPT te vragen op te treden als een deskundige fysiotherapeut en deskundig advies te geven over hoe het te verhelpen.

De bovenstaande vraag is veel beter dan gewoon typen ‘hoe kan ik een verstuikte enkel verhelpen’. Door het systeem te vragen om als expert op te treden en meer informatie te geven, kun je het menselijker maken en bruikbare manieren bieden om het probleem aan te pakken.

Als een consument twee kniebraces overweegt, zal de ‘doe alsof’-melding hem helpen te bepalen welke het beste is, afhankelijk van de extremiteit van de blessure. Samen met de aanbeveling zal het hen ook adviseren om fysiek een fysiotherapeut te bezoeken voor meer inzicht.

Binnen enkele seconden antwoord op precieze vragen

Er is niets beter dan binnen enkele minuten antwoord krijgen op je vragen. Als je in een winkelcentrum bent en twijfelt tussen product A of product B, is het laatste wat je wilt meer dan 5 minuten wachten om te weten wat je moet kiezen. Of als je aan het navigeren bent door een grote applicatie zoals TEMU, kan wat hulp zeer welkom zijn.

ChatGPT werkt in enkele seconden en zorgt ervoor dat consumenten antwoorden krijgen wanneer ze die willen. Dit maakt de aankoopbeslissing gemakkelijker en eenvoudiger. Laten we het voorbeeld nemen van iemand in een supermarkt die niet kan beslissen of hij biologisch of niet-biologisch brood wil kopen.

Omdat je gemakkelijk toegang hebt tot het systeem op je telefoon, kun je snel ChatGPT intypen en krijg je een lijst met de voor- en nadelen van elke optie. Met de juiste prompt kun je de tool gebruiken om onderzoek te doen naar de gebruikte ingrediënten en krijg je binnen enkele seconden nauwkeurige details.

De toekomst van ChatGPT

ChatGPT heeft een enorm potentieel om industrieën over de hele wereld te revolutioneren. Het systeem heeft ongelooflijke natuurlijke taalverwerkingsmogelijkheden en is een geweldig hulpmiddel geworden voor zowel consumenten als bedrijven.

Voor consumenten werkt het systeem als bij toverslag door binnen enkele seconden inzicht te geven in een bepaalde dienst of product. Dit beïnvloedt hun besluitvormingsproces, omdat hun beslissing om al dan niet te kopen gebaseerd is op hun inzichten.

Voor bedrijven stelt het hen in staat om de communicatie te verbeteren, groei te versnellen en meer te innoveren. Als bedrijf moet je de verschuiving in consumentengedrag begrijpen en je spel verbeteren om concurrerend te blijven. Als consumenten meer dan een minuut moeten wachten op een antwoord van je klantenserviceteam, is de kans groot dat je ze kwijtraakt omdat ChatGPT en andere AI-technologieën binnen enkele seconden antwoorden geven. Je beste gok is om het te omarmen en te integreren in je systemen zodat je de efficiëntie en klanttevredenheid kunt verhogen, terwijl je hen in staat stelt om weloverwogen beslissingen te nemen. Er zijn ook toepassingen die AI op een intelligente manier gebruiken, zoals monday.com.

Conclusie

ChatGPT is begonnen met versie 3.0 en heeft regelmatig updates en releases uitgebracht. Het verandert de manier waarop consumenten zich gedragen, niet in de laatste plaats als het gaat om winkelen.

Real Reviews Nieuws

Nieuwsberichten en product reviews worden onafhankelijk geschreven door een lid van de redactie. Heb je een suggestie of aanvulling? Mail ons dan op redactie@realreviews.nl.

Inhoudsopgave

Deel dit bericht

Recente artikelen

Jouw bedrijf op Real Reviews?

Wil je ook reviews verzamelen op onze website? Meld je bedrijf gratis aan op deze pagina en start met het verzamelen van reviews voor jouw onderneming.

Om je beter van dienst te zijn gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Lees dan ons Privacybeleid.