Hoe werkt gratis verzending?

Inhoudsopgave

gratis verzending

Veel grote webshops bieden dit tegenwoordig aan. Gratis verzending en ook nog gratis retournering! Klinkt geweldig, maar klopt dit wel en hoe is dit ontstaan?

Webshops hebben maar erg weinig vlakken waarop zij kunnen concurreren. Denk aan prijs, service….. En wat nog meer? Deze uitdaging om onderscheidend te zijn heeft ertoe geleid dat webwinkels vaak dezelfde wijzigingen doorvoeren als hun concurrenten. Maar is gratis dan wel gratis?

Ook hele grote webshops moeten hun partners zoals DHL en PostNL gewoon betalen voor het versturen van een pakketje. Ook voor de terugzending bij een retour moet wederom worden afgerekend. Deze tarieven liggen wel lager dan voor u bij het postkantoor vanwege de grote volumes die zij verschepen, dus dat is een deel van de reden dat grote webwinkels gratis verzending kunnen bieden.

Veel grote webshops nemen daarbij liever verlies op een enkele bestelling van u als klant en hopen dat u door de goede ervaring en de gratis verzending nog een keertje terugkomt dan dat ze u kwijt zijn! Daar zit ook het grootste verschil met kleinere webwinkels die vaak wel verzendkosten rekenen, het is voor de kleinere bedrijven niet op te brengen fors verlies te maken op een bestelling.

Gratis verzending en gratis retournering is voor u als consumenten dus wel gewoon echt gratis, maar de kosten voor de service van het thuis ontvangen van een pakketje zijn daardoor niet verdwenen. Waarom kleinere webshop u dus toch verzendkosten vragen en ook niet uw retour altijd betalen wordt duidelijk in onderstaand voorbeeld.

Rekenvoorbeeld:

  1. Bij een webshop koopt u een mooie trui voor 25 euro inclusief verzendkosten van 4 euro, waar de webwinkel 10 euro winst op maakt. +10
  2. In het magazijn moet een werknemer het product in het opzoeken, hij/zij gebruikt een doosje en vulmateriaal, sluit dit doosje met tape en plakt er een geprint label op. Dit kost bij elkaar totaal 2 euro. +8
  3. Vervolgens wilt u dit doosje natuurlijk thuis afgeleverd krijgen. Daar betaalt deze webshop 6 euro voor aan PostNL. +2
  4. Er blijft dus in totaal 2 euro over voor het bedrijf waar u de trui heeft gekocht. Een kleine marge, maar wat nu als deze trui gratis was verstuurd? Dan moeten we de 4 euro betaalde verzendkosten nog van de 2 euro winst afhalen, wat dus zorgt voor een verlies. -2
  5. U vindt de trui helaas toch niet mooi en wil deze terugsturen. De webwinkel biedt u gelukkig gratis retour aan, maar zij betalen de PostNL voor de retourzending wederom 6 euro. -8

Real Reviews Nieuws

Nieuwsberichten en product reviews worden onafhankelijk geschreven door een lid van de redactie. Heb je een suggestie of aanvulling? Mail ons dan op redactie@realreviews.nl.

Inhoudsopgave

Deel dit bericht

Recente artikelen

NextEnergy

Expert review over NextEnergy

NextEnergy is een relatief nieuwe speler op de Nederlandse energiemarkt, die zich onderscheidt door het aanbieden van energie tegen dynamische, op de markt gebaseerde tarieven.

Lees verder »
VidaXL

Expert review over VidaXL

VidaXL is een wereldwijde online retailer gevestigd in Venlo, gespecialiseerd in huis- en tuinproducten, sportartikelen en een breed scala aan producten aan via hun eigen

Lees verder »

Jouw bedrijf op Real Reviews?

Wil je ook reviews verzamelen op onze website? Meld je bedrijf gratis aan op deze pagina en start met het verzamelen van reviews voor jouw onderneming.

Om je beter van dienst te zijn gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Lees dan ons Privacybeleid.