Nieuws

Is kwantiteit of kwaliteit van reviews belangrijker?

reviews

Is kwantiteit of kwaliteit van reviews belangrijker?

Als je dit bericht leest is de kans groot dat jij als consument het belang van reviews al goed inziet en altijd een bedrijf onderzoekt voordat je tot een aankoop of bestelling overgaat. Steeds meer mensen snappen het belang van een review. Dit is immers één van de weinige manieren om een mening over een bedrijf of service te vormen, voordat je er zelf mee te maken hebt gehad. Op die manier kun je waardevolle informatie vergaren, voordat je geld hebt uitgegeven bij een bedrijf.

Er zijn meerdere plekken op het internet waar je reviews kunt vinden. Hierin zijn een aantal verschillen mogelijk. De kans is bijvoorbeeld aanwezig dat een webshop een partij heeft waar zij tegen betaling reviews kunnen verzamelen van klanten. Dit gebeurt dan door een uitnodiging die een klant krijgt nadat de bestelling is afgerond. De klant kan dan zelf kiezen of hij of zij een review schrijft over het bedrijf. 

Ook kun je vaak in het Google profiel van een bedrijf reviews lezen. Deze Google reviews hebben relatief veel impact omdat ze bij veel zoekopdrachten tevoorschijn komen. Echter heeft Google op dit moment nog geen systeem om deze reviews te controleren. Daarom staat  bij de reviews in Google profielen ook aangegeven dat deze niet zijn gecontroleerd. Wel kunnen bedrijven onterechte reviews rapporteren zodat een medewerker van Google handmatig kan controleren of deze review wel aan de eisen voldoet.

Ten slotte kun je ook reviews vinden op een website zoals waar je je nu op bevindt. Wij verzamelen reviews op een organische wijze. Wij vragen klanten van bedrijven niet om reviews, sturen geen mails en hebben op geen enkele manier een financiële prikkel om goede danwel slechte reviews te plaatsen. Dit komt doordat bedrijven ons niet betalen voor het schrijven van reviews. Dat brengt wel een verantwoordelijkheid met zich mee. Wij hebben meerdere automatische systemen om te zorgen dat reviews authentiek zijn. Daarnaast wordt elke review geschreven op dit platform handmatig gecontroleerd. Zo zorgen we dat elke review aan onze beleidseisen voldoet.

Het verzamelen van reviews op een platform waar een betaald abonnement mee is afgesloten, brengt enkele problemen met zich mee. Zo is het voor bedrijven vaak mogelijk om handmatig uitnodigingen te versturen naar klanten, waarbij wellicht klanten waarbij iets mis is gegaan worden overgeslagen. Ook kunnen reviews soms gemodereerd worden, of worden ze niet direct geplaatst nadat ze worden geschreven. Dit kan ten koste gaan van de transparantie van een platform, ook als zij verder aan alle regels voldoen.

Doordat klanten van bedrijven met een betaald abonnement bij een groot platform automatisch een review uitnodiging ontvangen, is het soms zo dat bedrijven wel tienduizenden reviews hebben verzameld. Dat zegt aan de ene kant iets over het formaat van het bedrijf. Bij een groot betrouwbaar bedrijf winkelen is voor veel consumenten prettig. De afzonderlijke reviews gaan hierin wel enigszins verloren. Misschien heeft één van die tienduizenden reviewschrijvers wel een heel nuttig inzicht gedeeld, maar door de overdaad aan reviews zal waarschijnlijk nooit meer iemand dat bericht tegenkomen.

Door het verzamelen van reviews, zonder consumenten hierover constant te mailen of te bellen, krijgen wij een stuk minder reviews binnen dan grote betaalde platformen. De mensen die toch bij ons terecht komen, schrijven gemiddeld langere reviews en hebben dus een beter onderbouwd verhaal. Een review met 1 of 5 sterren, met alleen het woordje “Goed” of “Slecht” voegt eigenlijk heel weinig toe voor de lezer van de review. Deze persoon is waarschijnlijk op zoek naar reviews op het internet omdat zij informatie willen lezen over de ervaring van andere klanten. Dan is 1 goed geschreven review waarschijnlijk veel nuttiger dan duizend reviews met alleen een score. 

Alle vormen van reviews kunnen een doel hebben in jouw beslisproces als klant. De beslissing om wel of niet met een bedrijf in zee te gaan hangt af van verschillende factoren, maar vertrouwen in het bedrijf waar jij zaken mee gaat doen is natuurlijk altijd van belang. Zorg er daarom voor dat je snapt hoe reviews die jij leest tot stand zijn gekomen. Zo kun je ook waarde toekennen aan de score die je ziet. Een gemiddelde van 7/10 op de ene site is misschien wel meer waard dan een 9.5/10 op een andere site. Ben je nog niet overtuigd? Lees dan de reviews van verschillende sites en op verschillende platformen. Zo krijg je een steeds completer beeld van het bedrijf waar je onderzoek over gaat. 

Vergeet ook niet dat een review over een bedrijf niet hetzelfde is als een review over een product. Misschien werkt een bedrijf wel op een zeer goede klantvriendelijke manier, en is er niets om ontevreden over te zijn. Dat zegt niet altijd iets over het product dat jij aanschaft. Als jij dus een stofzuiger gaat kopen, lees dan niet alleen reviews over de winkel waar je die wilt aanschaffen. Vergeet ook niet op te zoeken wat consumenten vonden van de stofzuiger zelf. Zo weet je zeker dat jij je huiswerk hebt gedaan en kun je zonder stress je bestelling plaatsen.

Om je beter van dienst te zijn gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Lees dan ons Privacybeleid.