Nieuws

Waarom is een pakketje versturen zo duur?

pakketje

Waarom is een pakketje versturen zo duur?

Veel mensen versturen wel eens een pakketje via een postkantoor of pakketpunt. De kosten hiervoor vinden de meeste mensen vrij hoog, en deze kosten nemen ook vrijwel elk jaar weer toe.
Maar waarom is dit nu eigenlijk zo? En is die prijs eigenlijk wel zo hoog als je nagaat wat er allemaal moet gebeuren met jouw pakketje en wat de achterliggende kosten zijn voor het postbedrijf die jouw pakketje afhandeld?

Een van de redenen dat consumenten steeds kritischer worden op de prijs van een pakketzending is dat veel webshops al vanaf een laag bestelbedrag gratis verzending aanbieden. Sommige online winkels gaan zelfs zo ver dat iedere bestelling, hoe klein ook, gratis wordt verstuurd naar de klant. Wat mensen soms vergeten is dat dit niet betekent dat de verzending ook gratis is. De webshop draagt alsnog gewoon de verzendkosten af aan hun bezorgpartner. Gratis verzenden bestaat dus helemaal niet. De verzendkosten worden doorberekend in de productprijs of de webshop neemt deze extra kosten als verlies omdat ze jou graag als klant willen behouden.

Door deze manier van werken hebben consumenten het gevoel gekregen dat het versturen van een pakket iets vanzelfsprekends is. Het is echter een complex proces dat over veel schijven uitgevoerd wordt. Jouw pakket moet vervolgens misschien wel het hele land door en precies bij het juiste adres geleverd worden door de bezorger. De bedrijven die pakketten bezorgen hebben een enorme infrastructuur nodig om deze service te kunnen bieden.

Het is daarom eigenlijk niet zo vreemd dat het versturen van een pakket een redelijk hoog bedrag kost. Het is namelijk best een uitgebreide en ingewikkelde dienst die wordt afgenomen, echter is het zo algemeen gebruikt door bedrijven en particulieren dat het bijna voelt als een eerste levensbehoefte. Veel aspecten aan het bezorgen moeten namelijk goed en veilig geregeld worden, daarnaast moet er continu geïnvesteerd worden in de infrastructuur. Dat geld moet wel ergens vandaan komen.

Veel mensen vinden het bijvoorbeeld wel heel belangrijk dat de mensen in de keten van de bezorgdiensten een eerlijk salaris verdienen. Het is helaas zo dat door de druk om de prijs laag te houden dat er soms misstanden ontstaan bij koeriers of postsorteerders. Dit komt mede doordat bezorgbedrijven moeite hebben om de prijzen te handhaven, terwijl die dus voor consumenten al hoog aanvoelen. Deze problemen komen steeds vaker aan het licht waardoor er sneller oplossingen gevonden kunnen worden.

Een ander actueel punt is dat bezorger moeten letten op duurzaamheid en uitstoot. Dit vergt veel investeringen en leidt er bijvoorbeeld toe dat de bussen en vrachtwagens die moeten worden gebruikt vaak aan vervanging toe zijn. Dit omdat ze bijvoorbeeld minder moeten uitstoten of omdat er elektrische bestelbusjes worden aangeschaft. Ook kan het nodig zijn om voor de laatste kilometer fietsen en fietskoeriers in te zetten.

Het komt erop neer dat de prijs van een pakket op poststuk dus misschien helemaal niet zo hoog is als het in eerste instantie lijkt. Als de prijs te laag zou worden zorgt dit voor een slechtere dienstverlening en wellicht zelfs voor misstanden in de keten. Ook is het van belang dat de dienstverlening goed uitgevoerd wordt. Niets zo vervelend als een pakket dat vertraging heeft of onverhoopt zelfs zoek raakt in het bezorgproces.

Er is op de markt van post en pakketbezorging veel concurrentie. Veel internationaal opererende bedrijven zijn actief in dezelfde landen en markten. Doordat zij vaak onder andere concurreren op prijs, is het voor jou als consument zo dat de prijs van een postpakket eigenlijk nooit veel te hoog kan worden. Een partij die veel te hoge prijzen zou voeren prijst zichzelf uit de markt en dat zorgt voor sterk dalende volumes. Ook de bezorgbedrijven zijn afhankelijk van een constante toestroom aan pakketten om te zorgen dat alles efficiënt en correct blijft werken.

Als jij van te voren nog moet bepalen welke bezorgdienst je gaat gebruiken, kun je wel van te voren opzoeken welke bezorgdienst voor jou het beste uit zou kunnen pakken. Zo zijn er bezorgdiensten waar zwaardere pakketten meer geld kosten, terwijl anderen juist niet heel erg letten op het gewicht van het pakket. Ook het formaat van de zending kan hierbij van belang zijn. Tevens wil je misschien dat het pakket de volgende dag al bij de ontvanger is, maar als je minder haast hebt is het misschien goedkoper als jij de bezorgdienst 3 of 4 dagen de tijd geeft. Lees van tevoren de reviews over de bezorgdienst die jij wilt gaan gebruiken, zo weet je ook wat anderen hebben ervaren met deze koerier.

Om je beter van dienst te zijn gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Lees dan ons Privacybeleid.