Wat zijn mijn rechten bij het retourneren?
Het is misschien wel het minst leuke deel aan online bestellen. Je bestelt een leuke jurk of een mooi stuk speelgoed voor je kleinkind. Maar wanneer je je pakket ontvangt valt het product toch tegen of past het niet. Je wilt dus een retourzending uitvoeren om je geld terug te krijgen. Over dit onderwerp zijn nog een flink aantal misvattingen wat de rechten en plichten van zowel de consument als het bedrijf zijn!
Wat moet ik doen als consument?
Belangrijk is dat je van te voren goed weet wat de retourvoorwaarden van een bedrijf zijn en of dit voor jou naar wens is. Kun je bijvoorbeeld gratis retourneren? Of is de retourtermijn lang genoeg om het product goed te kunnen uittesten? Als je na ontvangst wilt overgaan tot retournering is het belangrijk de instructies goed te volgen, zodat geen discussie kan ontstaan. Let ook goed op dat je je retourzending verstuurt met Track en Trace en deze goed inpakt zodat de zending niet stukgaat onderweg, de verantwoordelijkheid voor de verzending van de retour ligt namelijk bij jou!
Wat zijn de plichten van bedrijven bij het verwerken van retourzendingen?
Veel bedrijven laten in het retourproces steken vallen waar jij als consument goed op moet letten. Enkele van de meest voorkomende pijnpunten zijn:
– Het niet terugbetalen van de verzendkosten. Wist je dat bedrijven verplicht zijn jou de betaalde verzendkosten in de webshop weer terug te betalen bij retour? Dit geldt alleen voor bestellingen die geheel retour komen, dus niet voor gedeeltelijke retouren. De kosten voor het retourneren zelf mag een webshop wel bij jou laten.
– Te laat of verkeerd terugbetalen. Webshops hebben nadat jij je retourzending hebt gemeld 14 dagen de tijd om het verschuldigde bedrag weer terug te storten. Dit moet op dezelfde wijze als waarmee de betaling is verricht, tenzij jij expliciet toestemming geeft voor een andere manier van vergoeden. Laat je dus niet afschepen met een tegoedbon!
– Onterecht kosten rekenen. Het gebeurt nog wel eens dat wanneer jij bijvoorbeeld boven de 50 euro met gratis verzending kunt bestellen, en jij vervolgens de helft van je bestelling terugstuurt, dat de webshop alsnog verzendkosten verrekend met jouw retour. Dat is niet rechtmatig.
Enkele tips:
– Zorg dat je voor het plaatsen van de bestelling al weet wat de retourvoorwaarden zijn. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
– Let op met gratis retourneren. De kosten voor retouren zijn voor webshops erg hoog, ook als ze jou gratis retournering aanbieden moeten die kosten ergens van worden betaald. Ze kunnen dus bijvoorbeeld al in de artikelprijs verrekend zitten. Zo kan het toch lonen om juist te bestellen bij een webshop die geen gratis retourneringen aanbied, die voert misschien wel een eerlijkere prijs!
– De laatste en misschien wel belangrijkste tip: Houdt het retourneren beperkt tot een minimum. Het is een intensief proces voor jou, het bedrijf en is ook nog eens slecht voor het milieu. Bestel dus alleen wat je nodig hebt zodat je kunt genieten van het zorgeloze proces dat veel webshops tegenwoordig aanbieden voor het thuisbezorgen van jouw pakketjes!